[7/164] Azbest - niedokończony temat

Drukuj
Dodano: wtorek, 06 październik 2015

W latach sześćdziesiątych XX wieku podstawowym materiałem, bo stosunkowo tanim, służącym do wytwarzania materiałów dekarskich i okładzinowych, w postaci płyt falistych czy gładkich, rur wodociągowych i kanalizacyjnych. Właściwości azbestu: niepalność, wytrzymałość mechaniczna i termiczna oraz elastyczność powodowały, że w odpowiednich mieszankach np. z cementem znalazł zastosowanie w wielu technologiach przemysłowych.

Badania dowiodły rakotwórczego działania włókien azbestu, które przedostają się do organizmu z wdychanym powietrzem. Choroby te mają długi okres inkubacji i mogą ujawnić się nawet po 30 latach od chwili wchłonięcia włókien. Zagrożenia powstają w momencie cięcia, kruszenia czy obróbki azbestu, gdy jego drobiny przedostają się do powietrza, którym oddychamy. Azbest w formie wyrobu gotowego w zasadzie nie jest niebezpieczny.

W tamtym okresie na podstawie rządowej ustawy zwanej osiedleńczą władze dotowały remonty budynków przydzielając materiały budowlane z przeznaczeniem na ten cel. Podstawowym materiałem szczególnie służącym do pokryć dachowych były płyty azbestowe, a później płyty eternitowe z azbestem.

Negatywny wpływ na zdrowie człowieka spowodowały, że na masową skalę usuwa się azbest. W ramach programu priorytetowego Pt.: „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część II – Usuwanie wyrobów zawierających azbest" Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył na jego utylizację w Gminie Ustrzyki Dolne kwotę 21 347,58 zł. przy udziale środków własnych Gminy w wysokości 3 694,30 zł.

Wg. stanu na dzień 30 lipca 2015 r. – informuje Krzysztof Gąsior – wpłynęło 40 wniosków, które wskazują, że do usunięcia jest ok. 80 ton płyt eternitowych zawierających azbest." Limit, jaki wyznaczył WFOŚiGW w Rzeszowie wskazuje na poziom 69,314 Mg. Początkowo akcja zbierania i utylizacji azbestu nie cieszyła się dużym zainteresowaniem, w wyniku akcji informacyjnej prowadzonej przez Urząd Miasta limity tegoroczne zostały wykorzystane. Nie jest to jednak koniec akcji, a z wyjaśnień Krzysztofa Gąsiora Inspektora w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta, będzie prowadzona w latach następnych.

Przetarg na odbiór i utylizację azbestu wygrała firma: P.P.H.U. Eko - Grunt z Bielska Białej. Procedura uzyskania dotacji jest w zasadzie prosta: składając wniosek w Urzędzie Miasta wskazuje się czy rozbiórkę azbestu dokona się we własnym zakresie czy wykona to firma odbierająca azbest, przy czym usługa rozbiórki nie jest dotowana. Złożony azbest jest zabezpieczany folią i wywożony do utylizację.

(msm)

Udostępnij na Facebooku