Od 01 września 2012 r. do 31 lipca 2013 r. w Zespole Szkół Licealnych w Ustrzykach Dolnych realizowany był projekt „Dobra szkoła szansą na udany start w życie" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowany ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Społecznego.
Budżet projektu opiewał na około 200 tys. złotych. Wzięło w nim udział ponad 200 uczniów, z czego ponad 108 uczestniczyło w zajęciach wyrównawczych, łącznie 320 godzin z matematyki, języka angielskiego, biologii i geografii, 96 w zajęciach rozszerzających – łącznie 290 godzin z tych samych przedmiotów oraz 41 uczniów w zajęciach kulturowych.
Nowym elementem były zajęcia z doradztwa zawodowego, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczniowie pierwszych klas brali udział w zajęciach indywidualnych, określających ich predyspozycje edukacyjne i zawodowe, natomiast uczniowie starszych klas byli uczestnikami zajęć warsztatowych pozwalających rozeznać sytuację na rynku pracy.
Oprócz zajęć dydaktycznych grupy rozszerzone z biologii i geografii realizowały zajęcia terenowe pozwalające konfrontować uzyskaną wiedzę z praktyką.
Większość grup uczestniczyła także w wyjazdach edukacyjnych. Uczniowie zajęć biologicznych i geograficznych wzięli udział w czterodniowej wycieczce w Góry Świętokrzyskie i Nizinę Mazowiecką. Celem wyjazdu było poznanie bioróżnorodności polskich nizin i wyżyn, a także ich środowiska geograficznego i walorów krajoznawczych. Pierwszego dnia uczniowie zwiedzali Sandomierz, ze szczególnym uwzględnieniem wąwozów lessowych oraz pobliskie stare, kambryjskie G. Pieprzowe. Drugi dzień rozpoczął się wycieczką na Górę Zelejową, podczas której uczniowie poznali budowę geologiczną, geomorfologię i roślinność części G. Świętokrzyskich, następnie w Jaskini Raj oglądali zjawiska krasowe, a w Starachowicach uczestniczyli w zajęciach terenowych w Muzeum Przyrody i Techniki. W kolejnym dniu młodzież odwiedziła Ogród Botaniczny PAN w Powsinie, Muzeum Paleontologii w Pałacu Kultury i Nauki, a po południu zwiedzając Stare Miasto dotarła do Planetarium w Centrum Nauki Kopernik. W ostatnim dniu uczniowie udali się do Kampinoskiego Parku Narodowego, aby poznać roślinność i środowisko przyrodnicze niżu środkowopolskiego.
Grupy humanistyczne uczestniczyły dwukrotnie w trzydniowych zajęciach przygotowanych przez Zakład Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obejmowały one wykłady prowadzone przez pracowników Uniwersytetu, zwiedzanie zabytków Krakowa, połączone z wykładem. Zwiedzanie Muzeów Krakowa, które zawsze połączone były z lekcjami muzealnymi.
Grupa matematyczna uczestniczyła w zajęciach organizowanych przez Uniwersytet Jagielloński, a sześć osób z grupy języka angielskiego wzięło udział w Forum Liderów Euroweek, podczas którego mogli wykorzystać swoją znajomość j. angielskiego w kontaktach z młodzieżą z innych państw i kontynentów.
Równocześnie w ramach podnoszenia jakości pracy szkoła wzbogaciła się w wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym: wirtualne tablice interaktywne, projektory multimedialne, zestaw komputerowy, komputerowe programy edukacyjne, mikroskopy i inne przydatne w edukacji materiały.
Warto dodać, że w ostatnich latach jest to już kolejny projekt z wykorzystaniem środków unijnych i pozaunijnych realizowany przez szkołę. Same projekty napisane przeze mnie w ostatnich kilku latach pozwoliły ściągnąć do szkoły około 700 tysięcy złotych, w tym w bieżącym roku szkoła zaczyna realizację projektu „Wykorzystać szansę wspólnego sąsiedztwa" w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Polska – Słowacja.
Marek Andruch