[8/185] Zmiany w Bieszczadzkim Zespole Szkół Zawodowych
Rozpoczął się kolejny rok szkolny. W Bieszczadzkim Zespole Szkół Zawodowych nastąpiły zmiany na stanowisku kierownika szkoły.
Rozmawiamy z nowym szefem zespołu Pawłem Germańskim.
Nasze Połoniny - Bieszczadzki Zespół Szkół Zawodowych to szkoła z wieloletnimi tradycjami, ale i wyzwaniami, ot chociażby zmiany w ramach reformy systemu oświaty. Jakim programem rozwoju szkoły przekonał pan komisję konkursową, że wybrała właśnie pańską wizję?
Paweł Germański - Nad programem rozwoju szkoły pracowałem kilka miesięcy, a podstawą były szczegółowe analizy różnych obszarów jej funkcjonowania. W wyniku tej pracy określiłem, jakie elementy strategii rozwoju Bieszczadzkiego Zespołu Szkół Zawodowych w Ustrzykach Dolnych będę realizował. W dokumencie tym uwzględniłem również zmiany systemowe w oświacie, aktualny stan funkcjonowania szkoły, wyniki ewaluacji zewnętrznej oraz potrzeby środowiska lokalnego. Skorzystałem z podstawowego narzędzia, którym była analiza SWOT, czyli uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej, które pozwala wykorzystać zgromadzone informacje do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.
NP - Julian Czarnecki życzył panu, żeby miał dużo sił i potrafił wykorzystać te wszystkie możliwości, które daje prowadzona reforma oświaty?
PG - Bardzo dziękuję, wiem, że dyrektor włożył bardzo dużo w rozwój naszej szkoły. Znając silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia wynikające z otoczenia okazuje się, że najlepszą strategią na najbliższe 5 lat jest strategia polegająca na maksymalnym wykorzystaniu szans w otoczeniu dla zniwelowania słabych stron szkoły oraz na redukowaniu słabości w celu wykorzystania pojawiających się okazji.
Strategię dla BZSZ oprę na:
– nawiązaniu trwałej współpracy z firmami, instytucjami rynku pracy, w celu organizacji kształcenia zawodowego praktycznego w naturalnym środowisku pracy oraz dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb lokalnego rynku pracy.
– pozyskiwaniu środków zewnętrznych z funduszy europejskich niezbędnych do utworzenia nowoczesnej bazy dydaktycznej, zwłaszcza w oparciu o nowe technologie i techniki komputerowe.
– poszukiwaniu partnerów z otoczenia społeczno- gospodarczego w celu utworzenia klas patronackich.
NP - Od roku funkcjonują w zespole klasy – nazwijmy je – mundurowe?
PG - Przekładając strategie na działania operacyjne szkoła będzie współpracować z podmiotami branży turystycznej i gastronomicznej w zakresie realizacji kształcenia praktycznego, podnoszenia kompetencji uczniów i kształtowania postaw pożądanych przez pracodawców. Rozwijać będziemy współprace ze służbami mundurowymi, zwłaszcza ze Strażą Graniczną i Wojskiem Obrony Terytorialnej w ramach realizacji programu nauczania – innowacji pedagogicznej – dla klasy mundurowej. Jako żołnierz Sanockiego Batalionu Obrony Terytorialnej mogę powiedzieć, że oferta szkoleń i zajęć jest atrakcyjna, zróżnicowana i każdy może znaleźć coś dla siebie. Współpraca z formacjami mundurowymi jest doskonałą formą kształtowania postaw patriotycznych, wychowawczą i dyscyplinującą. Daje też możliwości rozwoju młodzieży oraz stwarza możliwości podjęcia pracy w wojsku w charakterze żołnierza zawodowego.
NP - Będzie Pan pełnił funkcję managera szkoły, jakie zatem zmiany w kwestiach zarządzania zespołem?
PG - Funkcjonowanie każdej organizacji i osiąganie założonych celów możliwe jest, gdy pracuje sprawny zespół ludzi, którzy wykazują zaangażowanie i profesjonalizm w wykonywaniu swoich obowiązków. Z doświadczenia w zarządzaniu zespołem w jednostce oświatowej, organizacjach pozarządowych oraz grupach nieformalnych wiem, że powodzenie każdego przedsięwzięcia możliwe jest do osiągnięcia we współpracy z ludźmi, którzy stworzą zespół. W pojedynkę bardzo trudno jest zrealizować działania, które w dużej mierze opierają się na pracy z ludźmi. Przydzielenie obowiązków i zadań, odpowiednich do predyspozycji i kwalifikacji pracowników to klucz do sukcesu. Bardzo dobrze jest, gdy w zespole są różne osoby, które mogą pełnić różne role w zespole. Dzięki temu efektywność pracy jest większa i przynosi zadowolenie z sukcesu dla wszystkich. Zarządzanie zespołem będzie oparte na partycypacji pracowników, możliwości zgłaszania pomysłów i rozwiązań, które będą korzystne dla szkoły, uczniów, rodziców i pracowników. Jasny i przejrzysty system zasad współpracy, obowiązków, standardów pracy to podstawa funkcjonowania każdej organizacji. Większość z tych elementów znajduje się podstawach prawnych regulujących pracę nauczyciela, inne znajdują się w standardach kontroli zarządczej, a inne są kanonem dobrych praktyk. Wierzą, że wspólny cel, jakim jest kształcenie zawodowe na wysokim poziomie będzie znany wszystkim pracownikom, a zarządzanie przez cele przyczyni się do ciągłego podnoszenia, jakości nauczania.
NP - Dziękuję za rozmowę, życząc powodzenia w realizacji zamierzeń.
PG - Dziękuję i liczę na dobra współpracę z „Naszymi Połoninami".
Rozmawiał Marian S. Mazurkiewicz
Komentarze